4.08.2015

EĞİTİMSİZ UYKULAR

Daha hamileyken bebek bakımında gözümde büyüyen konu uykuydu. Bebeğe uyumak nasıl öğretilebilir ki? Öğretilemiyorsa nasıl uyuyorlar? Doğal akışına bırakıyorsak neden hepsi uyumuyor? Artık uykuyu unutun diyenler, sabahlayan anne babalar, gece uyuyorsanız şanslısınız diyenler de uyku konusunda korkularımı pekiştirdi. Acaba nasıl uyuyacaktık. Kitaplar, uzmanlar hep kendi kendine uyku taraftarı, ben de katılıyorum, ama nasıl başaracağımdan emin değilim.

İlk haftalar sorun yok sürekli uyuyor. Emerken uyuyakalıyor ama emerken uyumasına karşı görüşler var. Uyumasını önlemek için bebeği soyup emzirenler var. İlk günler o kadar yorgundum ki hiç böyle bir enerjim olmadı.

İlk haftalar uzamış fizyolojik sarılık yüzünden aralıklarla hastanede kaldığımız için Tracy Hogg' un rutinlerini tam tutturamadık. Üçüncü haftadan sonra akşam saatlerimiz kolik ile uğraşmakla geçti.  http://mavinot.blogspot.com.tr/2015/05/kolik-bebek-icin-cozumler-kolik.html Üçüncü ayda kolikten kurtulmuştuk. Uyku eğitimlerini tekrar okudum. Çeşitli yöntemler var. Bana en yakın geleni Tracy' nin "Yatır Kaldır Yöntemi" oldu. Bunu kitabında uzun uzun anlatıyor ben burada yanlış bir  yönlendirme olmasın diye ayrıca anlatmayacağım. Çünkü uyku eğitimine karar verirseniz bence tüm ayrıntılarıyla konuya hakim olmalısınız. Ben uygulamadım ama bir gün üst kat komşum "Bizim sallanan beşiğimizi size verebiliriz, bizimkine uyku eğitimi verdik artık sallanmadan kendisi uyuyor." dediğinde çok özendiğimi saklamadım, nasıl yaptığını sordum Tracy nin yöntemini uygulamışlar. Ağlamış ama sonunda başarmışlar. 

Eşimle uyku eğitimine çok niyetlendik, koçluk desteği verenler olduğunu öğrendik, araştırdık ama sonra ben uyku eğitiminin  bize uygun olmadığına karar verdim. Kolikle geçen günlerimizde nasıl ağlayabildiğini görmüştük ve bu sırada tam bir kucak çocuğu olmuştu. Emerek ya da kucağımızda gezerken uyudu. Böyle bir dönemden sonra uyku eğitimine girmek bana pek uygun gelmedi. Bu eğitim, hadi bir deneyelim, olmadı bırakırız denecek bir olay değil bence. Başladıktan sonra devam etmeli, kararlı olmalı diye düşünüyorum. Ben daha yavaş bir geçiş yapmak istedim. Yapabildiklerimden başladım.

Gece-gündüz uykusunu ayırt edebiliyordu. Karışmasın diye gece uyandığında, emerken ya da altını açarken hiç konuşmuyordum. Gülücükler atsa bile uyku saatini bozmamak için oyun moduna geçmedim, öptüm uyuttum.

Uyku saatlerimizi az çok tutturmuştuk sabah 7-7.30 gibi uyanıyordu. Saat 10 da, 14 te ve 17 de üç tane gündüz uykumuz vardı. Ama son günlerde saat 17 deki uykuda sıkıntı çıktığı için akşam uykusu da gecikiyordu. Çözüm olarak saat 17 uykusunu kaldırdık. Böylece akşam 8 gibi uyumaya başladı.
Uykusu geldiğinde zaman kaybetmeden yatışa geçiyorduk çünkü o sihirli anı kaçırırsak dalması çok zorlaşıyordu.
 

Gün içine belli bir düzenimiz vardı. Yemek, uyku gibi saatlerimizi kitapta söylendiği gibi not etmeyi ben başaramadım ama Tracy' nin rutinleri yine de işimize yaradı.

Uyku rutinimiz vardı. Alt değiştirme, perdenin çekilmesi, ninni, anne sütü gibi bir rutin uyguladık. Anne sütü ile uyumazsa kucağımızda gezerek uyuyordu. Kilosu arttıkça kucakta uyutma işi zorlaşmaya başladı sallanan sandalyeye geçtik.

Battaniye kenarıyla oynamak, uyku arkadaşı, emzik gibi uykuyla ilişkili bir alışkanlık kazandırmak istiyordum ama emziği 5. ayda kabul etti. Uyku arkadaşını halen kabul etmiş değil. Bazen elinde oynayarak dalmak hoşuna gidiyor ama genelde fırlatıveriyor. Uyku arkadaşını kendileri seçermiş, bakalım bekliyoruz.

Bir ara iki kaşının arasına hafifçe bastırarak uyuttuk, gözlerini yumup hemen dalıyordu. Daha sonra numaramızı anladı galiba, izin vermedi.

Rahat olmanın çok önemli olduğunu farkettim. Onlar her şeyi anlıyor çünkü. Eğer uyumadı diye stres yaparsam dalma süresi uzuyordu. Ben rahatlayınca o da rahatladı, uyuduk.
Her çocuk farklı , her zaman kitaplara göre büyümüyorlar ve sürekli değişiyorlar. Mesela uzmanlar uykuluyken ama uykuya dalmadan yatağa yatırmak gerektiğini söylüyor. İlk aylar kızımı öyle yatırırsam cin gibi kalkıyordu. 15 ayı geçtikten sonra bu şekilde yatırmayı denediğimde işe yaradı.



Şu sıralar yani 1,5 yaşa yaklaşırken, haftasonu gündüz 1, haftaiçi gündüz 2 uyku uyuyor. Akşam saat 9 gibi alt değiştirip pijama giydikten sonra, evde herkese iyi geceler dileyip el sallıyoruz, anneanne ile baba el sallayıp uyuyor, tv, ışıklar kapanıyor, evdeki oyuncaklar, sokaktaki kedi köpek herkes uyuyor. Biz de anne kız beraber bizim yatağımızda uyuyoruz. Sonra odasına yatırıyorum.

Uykularımız onların olsun...




5 yorum:

  1. Ben ilk oğlumda çok sorun yaşadım hem uykuya dalmada hem de gece saat 3,5-4 gibi uyanmasında çok zorlandım şimdi uyanmıyor ama sanırım anne ve babayı özlediği için bizden ayrı uyumak istemiyor yanımızda kalmak istiyor. Aynen dediğini gibi her çocuk farklı ve kitaplarda ki yöntemler her çocuğa uyumlu olmuyor. Her birini harmanlayıp kendi çocuğumuza göre uyarlamak daha doğru sanırım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk yorumum bende ayrı bir yerin oldu :) teşekkür ederim. Evet kitapların yeri ayrı ama uygulamak her zaman mümkün değil malesef. Şimdi büyük oğlun sizinle yatmak istiyor küçüğü nasıl uyutuyorsun? İki çocuk ayrı zor tabii. Bu arada çocukların uykuya gitmeden anne babaya doyması için beraber oyun oynamanın tavsiye edildiğini biliyorum. Belki özlemini geçirir. :)

      Sil
  2. G ben :) . Ya bizim durum kışlık yazlık olarak değişiyor :) eşim yazın oturma odası daha serin diye orada yatar. Ben yatak odasında . miniğim şimdi 13 aylık ve yatağı yanımda aynı yatakta yatmıyoruz çok şükür ilk oğlumla nerdeyse 2 yaşına kadar aynı yatakta yatmıştık. Yazın eşim oturma odasındayken büyük oğlum canı isterse oturma odasında canı isterse yanımda uyuyor. Şimdi ise kreşi açıldı onu bahane ederek kendi yatağında yatması gerektiğini büyüdüğünü abi olduğunu herkesin kendi yatağında yatması gerektiğini söyleyerek 2 gündür yatağında uykuya dalmasını sağlıyorum ama her sabah kalktığımda farklı yerde buluyorum. Alışır diye düşünüyorum şimdi 4,5 yaşında. Ufaklık ise gün içinde bir kez uyuduysa akşam 8 gibi karnı toksa uyuyor 2 kez uyuduysa 11 den önce uyumuyor bazen biberonu eline verip yatağına yatırıp bende yatınca sesini çıkartmıyor bazen de yatakta tabiri caizse kudurmak istiyor. Erkek ve kız çocukları sanırım farklı

    YanıtlaSil
  3. Yatağında dalması güzelmiş. Umarım sabahları da bıraktığın yerde bulursun :) Benim kızım da 18 aylık oldu. Uyku düzenimizdeki yeni gelişmeleri ayrı bir yazıda yazsam iyi olur aslında. Kız erkek farkı var mı emin değilim. Çünkü benim de düz duvara tırmanmak isteyen bir kızım var. Abatmak için söylemiyorum baya ellerimden tutup duvarda adım atmak için denemeler yapıyor. Biz kudurma kısmını yatağa gitmeden yapıyoruz. Uyku vakti yaklaşırken yavaşlıyoruz. Bazen oyunun sakinleşmesi gerektiğini babasına hatırlatmam gerekiyor. :)

    YanıtlaSil
  4. kesinlikle son durum nedir bekliyorum

    YanıtlaSil